说不过去吧?

Posted by Raymond lim on 8:24 AM

我们今天来看看‘反对英文教数理联盟’呈交给最高元首的备忘录,从这个备忘录里面,我们来‘验证’下在这之前董教总对于不参与大聚会所言的:‘担心“反对数理英化联盟”所呈交予最高元首的备忘录内容与董教总理念不符’是否真有其事?

备忘录的原文是书写于马来语并且也很长下,所以我就拿一部分原文来和大家分享:

5. Negara China, Jepun, Korea, Vietnam, Thailand, Indonesia, semua negara Eropah (termasuk Britain), Rusia dan negara-negara Skandinavia tidak mengajar sains dan teknologi dalam bahasa asing.

Negara seperti Jepun, Korea dan negara China atau Taiwan. Korea Utara adalah negara kuasa nuklear. Negara itu tidak mengajar sains dalam bahasa Inggeris. Begitu juga, di Filipina, negara berbahasa Inggeris yang terbesar di Asia atau Asean, tidak menggunakan bahasa Filipina untuk mengajar sains dan matematik di sekolah menengah dan di peringkat pengajian tinggi
以上这些是备忘录里面举例没有用英文叫数理国家的科技状况,很清楚的看到科技强国都是在用自己的母语来教数理的。言语中也透露母语教学的好处。
7. Beberapa banyak kajian yang telah dilakukan oleh pakar-pakar pendidikan dan bahasa di seluruh dunia membuat kesimpulan bahawa manusia, mulai peringkat kanak-kanak, lebih mampu berfikir secara kreatif dan dapat memahami konsep-konsep ilmu dengan lebih mudah dan cepat dalam bahasanya sendiri.

Pertandingan antarabangsa sains dan matematik yang diadakan tiap-tiap tahun untuk pelajar sekolah dimenangi oleh pelajar yang belajar sains dan matematik dalam bahasa ibunda masing, tidak dalam bahasa asing.
不用多说,以上的片段很清楚写着小孩若是利用自己的母语可以更有创意的方式去了解各个知识和更加容易明白。虽然没有写着bahasa idunda这字眼,不过有有这样写也已经是透露了母语教育的好处了,下面那一段就是一个很好的例子。

14. Kami tidak didorong oleh apa-apa emosi atau fikiran yang tidak rasional atau oleh perasaan anti-bahasa Inggeris. GMP juga bukan ‘gila bahasa Melayu’. Kami cuma mahu mempertahankan dasar yang betul dan baik dan menolak dasar yang salah。
红字部分很清楚的表明,GMP并不是一时热血冲上头和反对英文,同时也不是维护马来语主权的‘疯子’。
ok,写到这里,虽然原文中bahasa idudan的字眼不多,但是这一备忘录里的大致内容就是反对英文教数理,要求以各族的母语来进行教学是被肯定的,而且以上这些都和董教总在反英化数理的立场和论述是一致的,幸好董教总后来又和GMP合作,若没有的话,董教总,这说不过去吧?
P/S:原文在这里: